آشنایی با انواع صفحه کلید کامپیوتر

·

بررسی انواع کیبورد، نحوه عملکرد و انتخاب


انواع صفحه کلید کامپیوتر

با توسعه و گسترش علم و تکنولوژی، استفاده از لپ تاپ، تبلت و نوت بوک ها افزایش چشمگیری داشته است؛ اما هنوز هم کامپیوترها اهمیت ویژه ای در میان کاربران خود و ادارات و شرکت های سراسر دنیا دارند. از این رو کیبورد کامپیوتر که یکی از اجزای جدایی ناپذیر و اساسی کامپیوتر می باشد نیز ارزش و اهمیت خود را در دنیای تکنولوژی حفظ کرده است و سازندگان این قطعه ی کاربردی، همه روزه ورژن های جدید و آپدیت شده ای از آن را ارائه می دهند که قابلیت های بسیار بیشتر و بهتری از نمونه های قبلی دارند.

کیبورد کامپیوتر دقیقاً آن چیزی‌ست که تا وقتی از کار نیفتد، کسی به فکرش نخواهد افتاد. از طرفی اگر هم به دنبال یک انتخاب خوب باشید، با وجود تنوع بسیار زیاد در نوع کیبورد و قیمت، یافتن یک کیبورد تازه اندکی سخت به نظر می رسد.

صفحه کلید (کیبورد) کامپیوتر یکی از پر کاربردترین تجهیزات جانبی کامپیوتر می باشد. برای ساخت کیبورد کامپیوتر از ماشین تحریر الهام گرفته شده است.

کیبورد کامپیوتر دارای دکمه های می باشد که طبق استاندارد خاصی در کنار هم قرار گرفته اند. هر کدام از این کلیدها وظایفی بر عهده دارند که در مقاله راهنمای کامل استفاده از کیبورد به بررسی آن پرداخته ایم.

این محصول از نظر نوع ساخت و اندازه، تعداد کلیدها،عملکرد،کیفیت و کاربرد، دارای مدل های مختلفی می باشد که در این مطلب در وب سایت وی تایپ (وب سایت آموزش تایپ ده انگشتی) به آن می پردازیم.


انواع صفحه کلید از نظر تعداد کلید ها و سایز


معمولا کیبوردها در سه سایز طراحی می‌شوند.

صفحه کلید کامل: کیبوردهایی با ۱۰۴ دکمه که در سمت راست آن‌ها کلید اعداد وجود دارد. این کیبوردها به عنوان کیبوردهایی با سایز ۱۰۰% شناخته می‌شوند.
صفحه کلید تنکیلس: کیبوردهای ۸۰ درصدی آن‌هایی هستند که ۸۳ دکمه دارند و به عنوان تنکیلس (Tenkeyless) نیز شناخته می‌شوند. این کیبوردها فاقد کلید اعداد در سمت راست هستند.

صفحه کلید کامپکت: در نهایت، کیبوردهای ۶۰ درصدی یا همان کیبوردهای کامپکت یا فشرده‌اند که نه از دکمه‌های فلش برخوردارند و نه هیچ دکمه‌ی عملیاتی (دکمه‌های F که در بالای کیبوردهای معمولی وجود دارد) در آن‌ها تعبیه شده است.

کیبورد استاندارد، تنها شامل کلیدهای استاندارد می باشد و از کلیدهای اضافی برای کاربردهای بازی، مالتی مدیا و … خبری نیست. ابعاد تقریبی هر کلید در کیبوردهای استاندارد ، حدود ۱۹ میلی متر می باشد.

به طور کلی کیبوردهای سری دوم یا همان تنکیلس‌ها بهترین و کارآمدترین کیبوردها برای کاربرانی هستند که به دنبال بهترین کیبورد برای تایپ هستند. با این حال این کیبوردها برای تمامی افراد مناسب نیستند و اگر همیشه با تعداد زیادی دیتای عددی روبه رو هستید، کیبورد ۱۰۰ در صدی برای شما انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

به دلیل آن که سایز کیبوردهای کامپکت بسیار کوچک است، استفاده از آن‌ها کمی دردسر دارد. از آن‌جا که این کیبوردها فاقد بسیاری از دکمه‌های اساسی هستند، باید به جای آن‌ها از بسیاری از دکمه‌های دیگر به طور هم‌زمان استفاده کنید.


انواع صفحه کلید از نظر نوع چینش حروف


اکثر کیبوردهای استاندارد بر اساس طرح بندی حروف QWERTY (منبع انگلیسی) طراحی شده اند. این اسم به دلیل چینش حروف از حرف Q تا Y اینگونه شناخته می شود.

سبک های گوناگونی برای طرح بندی حروف الفبای کیبورد ها وجود دارد یکی از دیگر سبک های آشنا «Dvorak» است، این سبک به احترام سازنده ی آن آقای «August Dvorak» نام گذاری شده است، دراین سبک حروف صدا دار در سمت چپ کیبورد و حروف صامت در سمت راست چیده شده اند، بیشتر مردم این سبک آرایش را نسبت به دیگر سبک ها ترجیح می دهند چون هم سرعت تایپ را افزایش می دهد و هم به دست آسیب کمتری می رساند اما دلیل اصلی آن، وجود حروف پر کاربرد مانند حروف صدا دار در «Home Row» کیبورد است. (Home Row ردیف اصلی حروف کیبورد است که موقع تایپ انگشتان دست باید روی آن قرار گیرد).

طرح های دیگری هم با نام های «ABCDE ، XPERT، ،AZERTY» وجود دارند اما معمولا پر کاربرد ترین آن ها در اروپا QWERTY و AZERTY هستند.

برای اینکه بدانید هر یک از کلیدهای یک صفحه کلید چه کاربردی دارند، مقاله راهنمای کامل استفاده از صفحه کلید را ملاحظه کنید.

چینش صفحه کلید با طرح QWERTY

چینش صفحه کلید با طرح Dvorak


انواع صفحه کلید از نظر نوع اتصال به کامپیوتر


صفحه کلید ها از راه های مختلفی به یک کامپیوتر متصل می شوند. این اتصال در حالت کلی به دو نوع نوع با سیم (Wired)، بی سیم (Wireless) تقسیم می شوند.

اتصال با سیم (Wired):

در این نوع اتصال بیشتر کیبورد ها به واسطه ی یک کابل به پورت (ورودی کامپیوتر) وصل می شوند.

این اتصال معمولا توسط پورت USB و یا PS2 می باشد. که در زمان نوشتن این مطلب اکثر این اتصال از طریق پورت USB می باشد.

اتصال بی سیم (Wireless):

هر کیبورد وایرلسی دارای یک گیرنده کوچک (Dongle) است که به کامپیوتر( معمولا به همان پورت USB) متصل می شود و زمانی که کلیدی فشرده می شود ابتدا سیگنال ها توسط گیرنده دریافت و سپس به کامپیوتر فرستاده می شوند، این کیبورد ها از نظر ارسال سیگنال به چند دسته تقسیم می شوند:

ارسال سیگنال توسط امواج الکترومغناطیسی رادیویی «Radio Frequencies»

ارسال سیگنال توسط اشعه ی مادون قرمز «Infrared»

و ارسال از طریق بلوتوث «Bluetooth» ( که در حال حاضر جدید ترین روش محسوب می شود)

همانطور که گفته شد، گیرنده ها همانند یک کیبورد معمولی به پورت USB کامپیوتر متصل می شوند اما خود کیبورد نیز برای ارسال اطلاعات نیاز به انرژی و در واقع انرژی الکتریکی دارد که این انرژی را از طریق باتری تامین می کند. باتری این نوع از کیبوردها دارای انواع مختلفی است که توضیح آن در متن این مقاله نمی گنجد.

wireless Bluetooth keyboard

صفحه کلید بی سیم بهتر است یا با سیم؟

تفاوت کیبورد سیمی و وایرلس

اکثر کیبوردهای وایرلس یا از طریق دانگل USB و یا به وسیله‌ی بلوتوث به کامپیوتر متصل می‌شوند. تمامی کیبوردهای وایرلس در برقراری ارتباط اندکی تاخیر دارند. این مسئله‌ای‌ست که بیش‌تر کاربران متوجه‌اش نمی‌شوند اما برای گیمرهای حرفه‌ای نکته‌ای درخور توجه است. کیبوردهای وایرلس هم‌چنین برای کارکردشان به باتری نیازمندند. بسیاری از آن‌ها باتری‌هایی با طول عمر بالا دارند و از طریق USB شارژ می‌شوند.

اگر در بانک و یا اداره ای کار می کنید که فضای خالی زیادی دارد این کیبورد ها بسیار مفید هستند چون اجازه می دهند حداقل تا فاصله ی ۳۰۰ متری از گیرنده خود دور شوید اما از طرف دیگر، کیبورد هایی که با امواج رادیویی کار می کنند می توانند باعث اختلال در دستگاه های وایرلسی دیگر که در مجاورت آن ها قرار دارند بشوند.

با کیبوردهای وایرلس، از یک طرف میز کارتان دیگر پر از سیم نیست و از طرف دیگر هر جا که باشید می‌توانید کیبورد بی‌سیم خود را به کار بگیرید و تایپ کنید.

از آن سو، کیبوردهای باسیم قابل حمل نیستند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها راحت نیست اما با این حال دارای مزایایی هستند که قابل چشم‌پوشی نیست. به عنوان نمونه، وقتی یک کیبورد از طریق کابل مستقیماً به کامپیوتر وصل شده باشد، سریع‌تر از هر کیبود وایرلس دیگری عمل خواهد کرد و این سرعت در بسیاری موارد خصوصا بازی ها و تایپ سریع خودش را نشان می دهد.

معیار دیگر مقایسه، قیمت است. معمولا کیبوردهای بیسیم قیمت بالاتری دارند و بنابراین باید کمی به بودجه ی خود نیز نگاهی بیندازید.


انواع صفحه کلید از نظر نوع استاندارد طراحی


کیبوردها از نظر استانداردهای طراحی به چندین نوع ساده، مالتی مدیا، ارگونومی، گیمینگ و … طبقه بندی می شوند.

کیبورد ساده: کیبوردهای ساده همان کیبوردهای رایجی هستند که همگی می شناسیم. این نوع کیبورد کامپیوتر نزدیک به ۱۰۴ کلید اصلی دارند.

کیبورد مالتی مدیا: کیبوردها یا صفحه کلیدهای مالتی مدیا، علاوه بر کلیدهای یک کیبورد استاندارد، کلیدهایی برای کنترل صدا و موسیقی، کلید هایی برای اجرای برخی برنامه ها و… دارند.

کیبورد ارگونومی: نوع ارگونومیک کیبوردها نیز اهمیت و تمرکز ویژه ای بر روی عدم احساس خستگی، راحتی دست ها و انگشتان کاربر در هنگام تایپ کردن دارند و اصول و مبنای طراحی آن ها بر اساس نحوه ی قرارگیری دست بر روی کیبورد کامپیوتر طراحی شده است. این کیبوردها با توجه به مزیت بالای راحتی و سهولت هنگام تایپ، قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارند، اما از نظر بسیاری از خریداران راحتی و سلامت جسمی شان بسیار مهم تر از هزینه ی صرف شده برای خرید کیبورد کامپیوتر می باشد.

لازم به ذکر است که این کیبوردها انواع بسیار متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ها از وسط به دو بخش تقسیم می‌شوند و بنابراین به شما این اجازه را می‌دهند تا دست‌تان را آزادانه حرکت دهید. برخی دیگر از وسط به دو تکه جدا تبدیل نمی‌شوند اما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مچ دست شما در طبیعی‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن باقی بماند. برای داشتن تجربه‌ای کاملاً ارگونومیک، کمپانی‌هایی مثل کینسیس (Kinesis) دکمه‌های روی صفحه کلید را در دو گروه کاملاً متفاوت سامان‌دهی می‌کند. گفتنی‌ست که برای استفاده از این کیبوردها باید طرز کار آن‌ها را یاد بگیرید که خب این کار هم تبعات خودش را دارد!

کیبورد گیمینگ: یک کیبورد گیمینگ از لحاظ ساختاری و طراحی بدنه کاملا مخصوص بازی کردن می باشد و علاوه بر انجام سریع دستورات چند رسانه ای، قابلیت های بهتر و بیشتری نیز دارد، به عنوان مثال دارا بودن نور پس زمینه در چندین رنگ متفاوت و جذاب که سبب زیباتر شدن کیبورد می شود، توانایی های نرم افزاری و سخت افزاری بسیار ویژه و کاربردی، دقت و سرعت بالای کلیدها بدون کوچکترین تاخیر در ارسال فرمان ها و همچنین استحکام و طول عمر بالا، از جمله ی این قابلیت ها و مزیت ها می باشند. مطمئن باشید که حتی ارزان ترین و رده پایین ترین کیبوردهای گیمینگ تفاوت های اساسی با کیبوردهای رایج و معمولی دارند و امکانات، کارایی و کیفیت کیبورد کامپیوتر گیمینگ بسیار بیشتر است؛ اما دقت داشته باشید که این نوع کیبورد برای تایپ های طولانی مدت مناسب نیستند، چرا که سفتی و استحکام بالای کلیدهای کیبورد موجب خستگی و آسیب به انگشتان و مچ دست می شود؛ اما برای کارهای گرافیکی و معماری، اجراهای مالتی مدیا و بازی های رایانه ای بهترین و مناسب ترین انتخاب می باشند.

افرادی که محیط دفتر کارشان نسبتا تاریک است یا به کار کردن هنگام شب تمایل بیشتری دارند، حتما باید کیبوردهایی با نور پس زمینه ی مناسب انتخاب نمایند تا امکان خطاهای تایپی و نوشتاری آن ها کاهش یابد. قابل حمل بودن کیبورد کامپیوتر خصوصیت دیگری است که برای برخی از افراد حائز اهمیت است. اگر به دنبال کیبوردی قابل حمل و مقاوم در برابر ضربه و رطوبت و مایعات هستید، کیبوردهای ژله ای بهترین انتخاب است. در حالت کلی می توان گفت که نوع طراحی و ساختار کیبورد کامپیوتر تا حدود زیادی به حوضه ی فعالیت و نوع استفاده و همچنین علاقه و سلیقه ی شخصی خودتان بستگی دارد.


کیفیت و نوع ساخت صفحه کلیدها


کیبوردهای گیمینگ عموما به گونه ای ساخته و طراحی می شوند که در برابر نفوذ آب و خاک مقاوم هستند. جنس بدنه اغلب کیبوردها از پلاستیک است که در هنگام سقوط، احتمال شکستن آن ها بسیار زیاد است.

اما برخی از کیبوردهای از جنس آلومینیوم ساخته شده اند که همین امر مقاومت بالایی در برابر ضربه و سقوط به آن ها می بخشد و البته ممکن است از قیمت بالاتری نیز برخوردار باشند.

اما تمامی کیبوردهای گیمینگ، فارغ از جنس بدنه ای که دارند، در برای نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم هستند. نفوذ آب به درون کیبوردها می تواند منجر به اتصالی شود و همچنین ورود گرد و غبار به صفحه کلید می تواند عملکرد آن را تحت تأثیر قرار داده و باعث کند شدن آن شود. در نتیجه کاربران باید با توجه به شرایط محیطی خود اقدام به خرید کیبورد مناسب کنند.

کیفیت صفحه کلید و ضد آب و گرد و غبار بودن آن به بهتر تمیز کردن آن نیز کمک می کند. چون حتما می دانید که هر چند وقت یکبار باید صفحه کلید خود را تمیز و ضد عفونی کنید. بنابراین بهتر است نحوه صحیح تمیز کردن صفحه کلید را بدانید.

همچنین، نوع ساخت و متریال و شکل ظاهری صفحه کلیدها نیز دارای تنوع بسیار بالایی است. برای نمونه صفحه کلید هایی با حالت ژله ای، شیشه ای و یا حتی صفحه کلیدهایی با ظاهری دقیقا مثل ماشین تحریر و یا ست لوازم آرایشی خانم ها تولید شده است.

صفحه کلید شفاف شیشه ای

glassy keyboard

صفحه کلید ژله ای و تاشو

folding keyboard

صفحه کلید شبیه ماشین تحریر

typing machine keyboard

صفحه کلید شبیه ست لوازم آرایشی

xiaomi cosmetic keyboard


انواع کیبورد بر اساس تکنولوژی ساخت کلید ها


کلیدهای کیبوردها بر اساس نوع ساخت و هدف عملکردی که دارند، به انواع گوناگونی تقسیم می شوند.

کلیدهای معمولی یا Membrane: 

استفاده از این نوع کلیدها، مدت  های زیادی است که مرسوم می باشد و همچنان طیف وسیعی از کیبوردها دارای این کلیدها هستند. این نوع از کلیدها در گذر زمان نیز تغییراتی را به خود دیده اند و در مدل های مختلفی عرضه شده اند. نحوه عملکرد این نوع از کلیدها به این شکل است که، در زیر کلید پلاستیک نرمی وجود دارد که یک قطعه کربنی به آن چسبیده شده است، در هنگام فشردن کلید این قطعه کربن به مدار زیر آن متصل می شود و به دلیل رسانا بودن کربن باعث می شود تا برق از کربن عبور کرده و سیگنال حرف مورد نظر به سیستم انتقال داده شود. این کلیدها را باید تا زمان برخورد به مدار زیر آن ها فشار داد، تا با برخورد به مدار، سینگنال حرف مورد نظر ارسال شود. این نوع از کلیدها به دلیل قیمت پایینی که دارند در اغلب کیبوردهایی که پایین رده یا میان رده هستند، مورد استفاده قرار می گیرند و طیف وسیعی از کیبوردهای گیمینگ دارای قیمت کم تا متوسط را شامل می شوند. در هنگام خرید لازم است تا این کلیدها را مورد بررسی قرار دهید که تمامی آن ها نرم و یکدست باشند.

کلیدهای مکانیکی:

 این نوع از کلیدها به تازگی در ساخت کیبوردهای گیمینگ مورد استفاده قرار می گیرند و از مدل های مختلفی نیز برخوردار هستند. نحوه عملکرد این کلیدها به واسطه یک سوئیچ می باشد که به واسطه یک کلید از یکدیگر جدا شده اند. با فشردن کلید، دو قسمت سوئیچ به یکدیگر متصل شده و در همین حین سیگنال ارسال می گردد. این نوع از کلیدها بسیار سریع تر از مدل های معمولی عمل می کنند و در مدل های مختلف از سرعت های متنوعی برخوردار هستند. این نوع کلیدها بسیار سریع هستند و اغلب در میانه مسیر عمل می کنند و نیازی به فشردن آن ها تا انتها وجود ندارد. این نوع از کلیدها در هنگام فشرده شدن صدایی مانند کلیک کردن از خود تولید می کنند.. البته به طور معمول در کیبوردهای گیمینگ از کلیدها به صورت ترکیبی استفاده می شود. در کیبوردهای گیمینگ کلیدهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند از دوام بیشتر و عملکرد سریع تری برخوردار هستند و سایر کلیدها از نوع کلیدهای مخصوص تایپ هستند. در مجموع این نوع کلیدها از عمر و قیمت بیشتری برخوردار هستند و در کیبوردهای میان رده تا بالارده مورد استفاده قرار می گیرند.

کلیدهای اینفرارد (لیزری):

 این نوع کلیدهای نحوه عملکرد بسیار ساده ای دارند. عملکرد این کلیدها به صورتی است که در زیر هر کلید نوری در حال تابش به یک سنسور است که در هنگام فشرده شدن کلید مورد نظر این نور قطع می شود، در همین حین سنسور از قطع نور آگاه شده و سینگال حرفی که نور آن قطع شده است را به سیستم منتقل می کند. این کلیدها نیز به گونه ای هستند که در میانه راه سینگنال را منتقل کرده و نیازی به فشردن آن ها تا انتها نیست. در این کلیدها چون نور عامل اصلی ارسال سیگنال است، بنابراین این کار به سرعت انجام می شود و کندی مشاهده نخواهد شد. همین امر موجب می گردد تا این نوع از کلیدها، بهترین نوع کیبورد های گیمینگ به حساب آیند که در عین حال صدایی نیز از خود تولید نمی کنند. این نوع کلیدها از قیمت بالاتری در مقایسه با دو کلید دیگر برخوردار هستند و همین نکته موجب می شود تا گزینه ای چندان مناسب برای یک تایپیست نباشند. زیرا تایپیست نیازی به سرعت عمل شناسایی حروف ندارد. به طر کلی می توان این نکته را بیان داشت که کلیدهای مکانیکی و یا کلیدهای معمولی برای تایپ کردن مناسب هستند. این نوع از کلیدها چندان مرسوم نیستند و از نظر عمر نیز می توان آن ها را مابین دو نوع کیبورد دیگر قرار داد. در مجموع برای استفاده از هر نوع کلیدی، محدودیتی وجود ندارد و در برخی موارد نیز ممکن است این کلیدها به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرند. معمولاً اغلب کیبوردهای گیمینگ دارای کلیدهای با عمر و تحمل ضربه بالایی هستند.


نورپردازی در کیبوردها


نور پس زمینه کیبورد

بعضی کیبوردها دارای نور پس ‎زمینه (BackLit) هستند. نور پس ‎زمینه (به ویژه نور های هفت رنگ RGB) علاوه بر ایجاد جذابیت در چنین کیبوردهایی، استفاده از آن ها را در محیط های کم نور و یا تاریک آسان می کند و کاربر به راحتی می تواند کلید مورد نظر خود را در تاریکی پیدا کند.

نور پس زمینه برای کاربرانی که به کار کردن با رایانه در هنگام شب علاقه دارند، بسیار کاربردی و مناسب است. کلیدها در کیبوردهای گیمینگ از نورهای پس زمینه مناسب و متفاوتی برخوردار هستند و برای هر گروه از کلیدها بخصوص کلیدهای جهت نما و کلید های W A S D که برای کنترل در بازی ها مورد استفاده قرار می گیرند نیز نورهای متفاوت و مناسب با محیط در نظر گرفته شده است.

امکان تنظیمات دقیق RGB LED بیش‌تر در کیبوردهای گیمینگ رایج است.

گفتنی‌ست که روشنایی کم پس‌زمینه می‌تواند مناسب کسانی باشد که نمی‌توانند بدون نگاه کردن به صفحه کلید تایپ ‌کنند و در عین حال به دنبال بهترین کیبورد برای تایپ هستند. با این‌حال تمامی کیبوردهایی که صفحه کلیدشان دارای نور LEDست برای گیمرها مناسب نیستند.

اگر در تایپ ده انگشتی ماهرید، باید بگوییم که کیبوردهای LED فقط برای زیبایی هستند. بسیاری از افرادی که کیبورد RGB می‌خرند، به دلیل اینکه روشنایی LED به مرور زمان موجب حواس پرتی‌شان می‌شود و تمرکزشان را برهم می‌زند، آن‌ها را خاموش می‌کنند.


ورودی/ خروجی های کیبوردها


input_output_keyboards

در برخی از کیبوردها پورت های مختلفی برای راحت تر کردن کار اتصال موارد مختلف برای کاربران تعبیه شده است.

برخی کیبوردها دارای پورت های USB هستند که می توانید یک وسیله کوچک دیگر را به آن متصل کنید و یا برخی دارای ورودی خروجی های میکروفون و هدفون با تبدیل AUX هستند.

Polling Rate چیست؟

این شاخص نشانگر مدت زمانی است که پورت USB اقدام به بررسی مجدد اطلاعات دریافت شده از صفحه کلید می کند. مثلاً کیبوردی که از سرعت دریافت ۱۰۰۰هرتز برخوردار است، نشان می دهد که در هر یک میلی ثانیه که می گذرد، پورت USB یک بار اقدام به بررسی مجدد اطلاعات دریافتی از صفحه کلید کرده و اطلاعات جدید را به سیستم منتقل می نماید.

نیروی محرک

این شاخص که در اصطلاح لاتین به Actuation Force معروف است، بیانگر این موضوع است که برای فشردن هر کلید چه مقدار نیرو نیاز است تا سیگنال مورد نظر از کیبورد به سیستم ارسال شود. در کیبوردهایی که کلیدهای آن ها برای ارسال سیگنال به سیستم نیاز به نیروی زیادی دارند، در بلند مدت منجر به خستگی کاربر شده و استهلاک آن کیبورد نیز بالا خواهد رفت. همچنین این نیرو به نوع صفحه کلید مورد استفاده نیز بستگی دارد.

[ این مطلب به روز رسانی می شود ]

تا کنون 9 دیدگاه برای «آشنایی با انواع صفحه کلید کامپیوتر» نوشته شده است.
  1. خیلی عالی تشکر از
    معلومات شما
    همین قمست تایپ اگر رایگان می بود خیلی خوب می شد
    بخاطر که درسترسی به بانک نه داریم.
    تشکر

  2. سلام من یه لبتاب لنوو دارم که وقتی الت و اف ۴ میکنم از برنامه خارج نمی شم اگر کسی میدونه کمکم کنه که یا مثلا تو یه بازی ای نوشته با اف ۱۱ میشه اف پی اسو فهمید ولی من وقتی اف ۱۱ میگیرم نورش کم و زیاد میشه

  3. ببخشید من دید م زیر این کلید کیبورد های مکانی کی رنگشان فرق میکنه . هر کدوم استاندارد خاصی دارن می شه این رنگ هارو توضیح دهید و فرق مدلشون چیست

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 4 =