نحوه تمیز کردن صحیح صفحه کلید کامپیوتر

·

چرایی تمیز کردن صحیح صفحه کلید کامپیوتر

صفحه کلیدها معمولا پس از مدتی حتی اگر در کنار آنها غذا و نوشیدنی هم نخورید، کثیف می شوند. پس از مدتی گرد و غبار و انواع دوده و آلودگی، کارایی صفحه کلید را تحت تاثیر قرار می دهد.

طول عمر صفحه کلید ها با مدتی کثیف ماندن پایین می آید و همچنین می توانند باعث انتقال انواع ویروس و باکتری و بیمار شدن شما شوند.

تمیز کردن اصولی صفحه کلید، علاوه بر رفع مشکلاتی که کثیفی برای آنها و کارایی شان به وجود آورده است، باعث می شود که طول عمر آنها بیشتر شود.

همچنین، تمیز کردن صحیح صفحه کلید، باعث می شود که صفحه کلید شما از بسیاری باکتری ها و ویروس های آلوده پاک شود و سلامتی شما به خظر نیفتد.

در بیشتر مواقع تمیز کردن صفحه کلید توسط هوای فشرده و ایزوپروپیل الکل تمام چیزی است که برای برگرداندن صفحه کلید به حالت اول نیاز دارید. البته خیسی بیشتر از هر چیز دیگری به آن آسیب می زند. بنابراین باید سریع صفحه کلید را خشک کنید.

توجه کنید که از تمام موارد گفته شده در این مقاله نمی توان برای صفحه کلید لپ تاپ ها استفاده کرد. صفحه کلید لپ تاپ ها با صفحه کلیدهای دیگر متفاوت هستند. در مطلب دیگری به تشریح در مورد تمیزکردن کیبورد لپ تاپ پرداخته ایم.

گام نخست: کامپیوتر را خاموش کنید و کابل کیبورد را جدا کنید

برای محافظت از دستگاهتان در برابر آسیب دیدن های دیگر، حتما قبل از شروع تمیزکاری، کامپیوتر را خاموش کنید.

  • برای جدا کردن صفحه کلید های USB ، حتما مطمئن شوید که کامپیوتر را خاموش کرده اید. زیرا در زمان روشن بودن کامپیوتر ممکن است به آنها آسیب برسد.
  • اگر صفحه کلید شما یک صفحه کلید بی سیم است، مطمئن شوید که باتری های آن را خارج کرده باشید.

 

جدا کردن کابل های کامپیوتر

صفحه کلید را برعکس کنید تا با تکان دادن آن آشغال ها بیرون بریزند

صفحه کلید را برعکس کنید تا بتوانید با تکان دادن آن، باعث بیرون ریختن آشغال ها شوید. لطفا این کار را به آرامی انجام دهید و از ضربه زدن های محکم و خشن بپرهیزید.

بیشتر خرده غذاها و آشغال های مختلف با این کار به بیرون خواهند ریخت.

  • توجه کنید که کیبورد را در جهت های مختلف تکان دهید و به صدای خرده آشغال ها توجه کنید که در لابه لای کلیدها اینور و آنور می روند. سعی کنید آنها را با همین تکان ها خارج کنید.

 

از یک مکنده مثل جارو برقی استفاده کنید

قدرت مکندگی یک جاروی برقی یا شارژی می تواند آشغال های بسیاری را از لای کلید ها به درون خود بکشد. ولی توجه کنید که قدرت مکندگی آن را روی مقدار متعادلی قرار دهید.

برخی جارو برقی ها به قدری می توانند قوی باشند که حتی دکمه های کیبورد را هم به داخل خود بکشند.

استفاده از جارو های شارژی که قدرت مناسبی دارند هم می تواند موثر باشد.

همچنین برخی از مکنده ها دارای سری های مخصوص هستند که مانند تصویر زیر دارای یک برس می باشند. بهتر است از برس آنها در هنگام جارو کردن استفاده کنید و آن را لای کلید ها بکشید.

  • اگر جاروی شما دارای این برس ها نیست، از یک مسواک یا برس برای کندن و به حرکت در آوردن کثیفی ها استفاده کنید و بعد از آن، کثیفی ها را جارو کنید.
  • اگر یک جاروی مکنده در اختیار ندارید، می توانید از یک برس یا مسواک استفاده کنید. سپس مجددا صفحه کلید را برگردانید و تکان دهید تا مقدار بیشتری از کثیفی ها بیرون بریزد.
  • مطمئن شوید هیچ کدام از دکمه های صفحه کلید شل نیستند، زیرا اگر شل باشند ممکن است به داخل جارو بروند.

 

جارو کردن آشغال کیبورد

از دمیدن هوای فشرده جهت بیرون انداختن آشغال ها استفاده کنید

یکی از موثرترین کارها برای تمیز کردن صفحه کلید استفاده از هوای فشرده است. برای استفاده از این روش ابزارهای مختلفی وجود دارند.

برای مثال، اسپری های هوای فشرده، دمنده های برقی ( Electric Blower )، کمپرسورهای برقی ( Air Compressor ). که ساده ترین و ارزانترین آنها اسپری های هوای فشرده هستند که در بازار هم موجودند.

جهت کار کردن با اسپری، آن را در زاویه ۴۵ درجه کلید ها قرار دهید و سپس اسپری کنید. همیشه نازل خروج هوای اسپری را حدود ۱.۵ سانتی متر بالاتر از کلیدها نگه دارید و اسپری کنید.

  • برای تمیز کردن بهتر، می توانید در جهت های مختلف هر دکمه از اسپری استفاده کنید.

 

اسپری باد

اطراف کلید ها را توسط چوپ پنبه و الکل تمیز کنید

باتوجه به اینکه انواع مختلفی از الکل های طبی و صنعتی در بازار موجود است، توجه کنید که بهترین نوع الکل؛ ایزوپروپیل الکل است.

چوب پنبه ها که ما به نام گوش پاک کن نیز می شناسیمشان را به الکل آغشته کنید و سپس لای کلید ها و مخصوصا کلید هایی که اطرافشان بیشتر کثیفی چسبیده است بمالید.

دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید. در غیر این صورت باعث می شوید پرزهای پنبه ای چوب پنبه به لای کلید ها برود و گیر کند.

تمیز کردن با این روش باعث می شود بسیاری از چربی ها، مایعات خشک شده و … از صفحه کلید و لای دکمه ها پاک شوند.

  • پس از کثیف شدن هر چوب پنبه، از چوپ پنبه دیگری استفاده کنید.

 

تمیز کردن لای کلید های کیبورد

 

  • می توانید این کار را با ابزار های دیگری نیز انجام دهید. به طور مثال یک چاقوی که دور آن را یک دستمال میکروفایبر پیچیده اید.

 

چاقو برای تمیزی کیببورد

تمام صفحه کلید را با یک دستمال ضد پرز آغشته با الکل تمیز کنید

از یک دستمال یا حوله ضد پرز استفاده کنید و آن را آغشته به الکل کنید. سپس به آرامی آن را روی تمام کلید ها و بخش های صفحه کلید مالش دهید.

توجه کنید که دستمال را به قدی به الکل آغشته نکنید که الکل از آن بچکد.

تمام دور و اطراف کلید ها را با دستمال به خوبی تمیز کنید.

  • حواستان به کلیدهایی که بیشتر استفاده می کنید باشد. مثلا کلید فاصله ( SPACE )، یکی از پر کاربردترین هاست و معمولا از همه کلیدها کثیف تر است.

 

تمیز کردن کیبورد با الکل

صفحه کلید را با دستمال ضد پرز لکه گیری و خشک کنید

یک دستمال خشک و ضد پرز بردارید و بلافاصله لکه های باقی مانده از مرحله ی قبل را تمیز کنید و صفحه کلید را کاملا خشک کنید.

 

پاک کردن صفحه کلید

چند دقیقه صبر کنید و سپس صفحه کلید را متصل کنید

الکل معمولا خیلی سریع خشک می شود. زیرا خاصیت آن چنین است. اما برای احتیاط بیشتر از اینکه هیچ قطعه ای کیبورد هنوز خیس نمانده باشد، چند دقیقه ای صبر کنید و بعد از آن صفحه کلید را برای کار مجدد وصل کنید.

توجه کنید که اگر به جای الکل از آب استفاده کرده باشید، باید حداقل چند ساعت و حتی ۲۴ ساعت قبل از اتصال مجدد کیبورد صبر کنید.

 

 

 

تا کنون 3 دیدگاه برای «نحوه تمیز کردن صحیح صفحه کلید کامپیوتر» نوشته شده است.
  1. بسیار جامع و کامل توضیح دادین. البته من این الکل را پیدا نکردم. شاید به خاطر کرونا باشه. اما با همین الکل های ۷۰ درصد معمولی و رقیق تر کردنش به نتیجه مطلوبی رسیدم. کیبوردم کاملا نو شد. فقط برای لپ تاپ به چه صورت هست؟

  2. الان که میخوایم کیبوردمون رو تمیز و ضد عفونی کنیم الکل گیر نمیاد. هرچند که فکر کنم با رقیق کردن وایتکس با غلظت ۱% هم میشه این کارو کرد. اما مطمئن نیستم آسیبی میزنه یا خیر. میزنه؟

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =